5 sonuçtan 1 --- 5 arası gösteriliyor

Konu: Üzerinde resim olan elbiseyle namaz kılmak

  1. #1
    Taner PINAR
    Misafir

    Üzerinde resim olan elbiseyle namaz kılmak

    Aişe’den (r.anha) şöyle bir hadis rivayet edilmiştir: Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem), üzerinde desen ve şekil bulunan bir giysi içinde namaz kılıyordu. Namazı bitirdiğinde şöyle dedi:

    ( اِذْهَبُوا بِهَذِهِ الْخَمِيصَةِ إِلَى أَبِي جَهْمٍ بِنْ حُذَيْفَةَ وَ أْتُونِي بِأَنْجِبَانِيَّةٍ، فَإِنَّهاَ أَلْهَتْنِي
    آنِفًا عَنْ صَلاَتِي )
    « Bu elbiseyi, Abu Cehm bin Huzeyfe’ye götürün ve bana sade, desensiz bir elbise getirin. Zira diğer elbisenin üzerindeki desenler, az önce namazda dikkatimi dağıttı. »

    Peygamberin (sallallahu aleyhi ve sellem) istediği ‘enbicâniyye’, üzerinde herhangi bir şekil ve desen olmayan kalın elbise demektir. Giymek istemediği ‘hamîsa’ ise şekilli elbise demektir. Muhtemelen buradaki ‘şekil’ sözcüğü ile, ‘resimden daha dikkat çekici olan’ şey kastedilmektedir.
    Enes’ten (r.a) şu yönde bir hadis rivayet edilmiştir: Aişe (r.anha), evin iç duvarlarından bir kısmını, üzerinde resimler bulunan kırmızı bir örtü ile örtüyordu. Bunun üzerine Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle demiştir:

    ( أَمِيطِي عَنِّي، فَإِنَّهُ لاَ يَزَالُ تَصَاوِيرُهُ تَعْرِضُ لِي فِي صَلاَتِي )
    « Onu gözümün önünden uzaklaştır. Çünkü onun resimleri, namaz esnasında dikkatimi dağıtıyor. »

    Buhari, Enes’in yukarıdaki rivayetinden yola çıkarak “Haç şekli taşıyan elbiseyle veya resimli giysilerle namaz kılmak namazı bozar mı? Ve hangileri yasaklanır” adıyla bir bap teşkil etmiştir.
    İbn-i Hacer ve Ayni, Buhari’nin bu sözünün şu anlama geldiğini ifade etmişlerdir: Onun, ‘namazı bozar mı?’ ifadesi açıklama mahiyetinde bir sorudur. Buhari, her zaman olduğu gibi burada da, hakkında ihtilaf olan bir hususta kesin bir hüküm vermemiştir. Çünkü ulema, yasaklama konusunda ihtilaf etmiştir. Söz konusu yasaklama, ‘resim ve şekil’den ötürü olsaydı bu durum açıkça namazı bozardı. Ancak yasaklama bizzat resmin ve şeklin kendisinden değil, -namazda konsantrasyonu bozmak gibi- bir başka hikmete bina edildiğinde mekruh olduğu veya bozulduğu hususunda ihtilaf olmuştur.
    Bütün bu anlatılanlardan şu sonuca ulaşmak mümkündür: Elbisesinde resim bulunduğu için namazı konusunda ihtilaf söz konusu olan şahısla ilgili olarak Buhari, ‘bu şahsın namazı geçersizdir’ dememiş ve bu durumu istifham edatı kullanmak suretiyle açıklamaya çalışmıştır.
    Cumhur ulemaya göre ise bu konudaki hüküm kerahettir.

    Resimli Elbise İle Namaz Kılmanın Hükmü


    İmam Malik (r.h) “üzerinde kabartma resim bulunan yüzük takmak ve onunla namaz kılmak caiz mi?” diye sorulur, O da, “böyle bir yüzüğü takmak da, onunla namaz kılmak da caiz değildir” yanıtını vermiştir.
    Semerkandî ise, üzerinde devlet başkanının resmi bulunan paralarla namaz kılmanın sakıncası olmadığını, zira bu tür paralardaki resmin fark edilemeyecek kadar küçük olduğunu ifade etmiştir.
    Resim ve şekil konusundaki yasaklama ile ilgili bütün rivayetlerin ortak bir noktası bulunmaktadır. Bu nokta, resimli bir kıyafet içinde veya resme doğru namaz kılmanın kişiyi namazdaki ihlastan, kalbin sadece Allah’a yönelmesinden, Onu hatırlamasından alıkoyacağı sakıncasıdır. Söz konusu hadislerde, hem kalbi meşgul eden şeyden gözün sakındırılması, hem de bu nesnelerin göz önünden kaldırılması gibi bir fayda bulunmaktadır. Zira Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem), desenli ve şekilli elbisenin göz önünden uzaklaştırılma illetini böyle bir fayda ve hikmete dayandırmıştır.
    Şeyh Abdulaziz bin Baz’a (rahmetullahi Aleyh), üzerinde haç veya hayvan resmi bulunan bir saatle namaz kılınıp kılınamayacağı sorulmuş, O da şu şekilde yanıt vermiştir: Eğer saatteki resimler üzerleri örtülü olup görünmüyorsa bunda sakınca yoktur. Ancak, saatin dışından görünüyor veya açıldığında da içeriden açıkça görünüyorsa, peygamberimizin şu hadisine binaen caiz değildir. Ali’ye (r.a) şöyle demiştir:

    ( لاَ تَدَعْ صُورَةً إِلاَّ طَمَسْتَهَا )
    « Kazıyıp yok etmeden bir resmi ortada bırakma! »

    Aynı şekilde, içinde haç bulunan bir saatle namaz kılabilmek için de bu haçın ya boya gibi bir şeyle üstünü kapatmak veya tamamen kazımak gerekmektedir. Bu konudaki delil şu hadistir:

    ( أَنَّهُ كَانَ لاَ يَرَى شَيْئًا فِيهِ تَصْلِيبٌ إِلاَّ نَقَضَهُ )
    « Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem), içinde haç şekli bulunan bir şey gördüğünde, o haçı siler, kazırdı. »
    Bir başka lafızda ise ‘kopartırdı’.

  2. #2
    Allah Razi olsun abi, dikkat etmek gerek bu gibi konulara...

  3. #3
    ozisler13
    Giriş
    Mon May 2006
    Konum
    arz
    Yaş
    30
    İletiler
    854
    Blogdaki Konular
    4
    sanırım almam gereken dersi aldım.ALLAH razı olsun.
    ben de mekruh diye okuduğumu hatırlıyorum ama yanılıyor da olabilirim.
    artık zamanı ve belki de son hakkım,çünkü dağıldım ve hala ALLAH a sığınıyorum Utanmadan

  4. #4
    ben kılıyordum yaaa:confused1[1]: iyi olmuş eklendiği.. :good[1]:

  5. #5
    Allah razı olsun...Bunun hakkında bilgi edinmemiz iyi oldu...

Yer İmleri

Gönderme Kuralları

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •